Recept - Grahamsrutor

50g jäst
5dl vatten (37 grader)
25g rumstempererat smör
1 1/2tsk salt
2msk sirap eller honung (jag kör på ljus sirap)
250g Kesella mager
3dl grahamsmjöl
11-12dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet.
Tillsätt smör, salt, sirap/honung, kesella och det mesta av mjölet.
Arbeta degen.
Jäs under duk i 30-45 min.
Skjälp upp degen på bakplåtspapper i en långpanna.
Strö över lite grahamsmjöl och platta ut degen så den täcker plåten.
Skär i rutor.
Låt jäsa under duk i ca 20 min.
Grädda i mitten av ugnen i 15-20 min, 225 gader.
Ta ut och lägg på galler.
Låt svalna under duk.


Kommentarer
Postat av: Therese

Åhh tusen tack :)

2009-01-24 @ 14:13:20
URL: http://tostberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejl-adress: (publiceras ej)

Din blogg/hemsida:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0